CCEO

Înapoi la cuprins

TITLUL XV
DESPRE MAGISTERUL BISERICESC

CAPITOLUL III
DESPRE EDUCAŢIA CATOLICĂ

Art. I
Despre şcoli, mai ales cele catolice

Can. 631 - § 1. (cf 796 § 1) Printre diferitele instrumente de educaţie se va încurajat cu grijă deosebită şcoala catolică, în care se va întâlni solicitudinea părinţilor, a profesorilor şi a comunităţii bisericeşti.
         § 2. (= 800) Biserica are dreptul de a înfiinţa şi de a conduce şcoli de orice fel şi grad.

Can. 632 - (= 803 § 3) Şcoala nu va fi considerată catolică de drept, dacă nu a fost înfiinţată ca atare de Episcopul eparhial sau de autoritatea bisericească superioară ori recunoscută ca atare de către aceiaşi.

Can. 633 - § 1. Episcopului eparhial are competenţa de a judeca şi de a dispune de oricare şcoală, dacă răspunde exigenţelor educaţiei creştine sau nu; de asemenea tot lui îi revine competenţa de a interzice, dintr-o cauză gravă, credincioşilor creştini să frecventeze o oarecare şcoală.
         § 2. (cf 798) Părinţii se vor îngriji să-şi trimită fiii în şcolile catolice, la fel cu celelalte.

Can. 634 - § 1. Şcoala catolică are obligaţia proprie de a crea un ambient al comunităţii şcolare animat de spiritul evanghelic al libertăţii şi carităţii, de a-i ajuta pe adolescenţi ca în dezvoltarea persoanei lor să crească împreună conform noii creaturi care au devenit prin botez, precum şi de a-i ordona toată cultura umană spre vestirea mântuirii, astfel încât cunoştinţele pe care elevii le dobândesc treptat despre lume, viaţă şi om să fie luminate de credinţă.
         § 2. Este de datoria aceleiaşi şcoli catolice, sub conducerea autorităţii bisericeşti competente, să acomodeze toate acestea la condiţii proprii, dacă în cea mai mare parte este frecventată de elevi acatolici.
         § 3. Şcolii catolice, nu mai puţin decât altor şcoli, îi revine urmărirea scopurilor culturale şi formarea umană şi socială a tinerilor.

Can. 635 - (802) Episcopii eparhiali sunt cei care se vor îngriji în primul rând să existe şcoli catolice, mai ales acolo unde lipsesc alte şcoli sau nu sunt adecvate, chiar şcoli profesionale şi tehnice, ori de câte ori sunt necesare din motive speciale, conform împrejurărilor de loc şi de timp.

Can. 636 - § 1. (cf 805) Instruirea catehetică în orice şcoală este subordonată autorităţii şi vigilenţei Episcopului eparhial.
         § 2. Episcopului eparhial îi revine de asemenea datoria de a numi sau de a aproba profesorii de religie catolică precum şi, dacă o cere un motiv de credinţă sau de morală, de a-i înlătura sau de a pretinde să fie înlăturaţi.

Can. 637 - (cf 798) În şcolile în care învăţământul catolic lipseşte sau, după aprecierea Episcopului eparhial, nu este suficient, trebuie suplinită adevărata formare catolică a tuturor elevilor catolici.

Can. 638 -

Can. 636 - § 1. (cf 805) Instruirea catehetică în orice şcoală este subordonată autorităţii şi vigilenţei Episcopului eparhial.
         § 2. Episcopului eparhial îi revine de asemenea datoria de a numi sau de a aproba profesorii de religie catolică precum şi, dacă o cere un motiv de credinţă sau de morală, de a-i înlătura sau de a pretinde să fie înlăturaţi.

Can. 637 - (cf 798) În şcolile în care învăţământul catolic lipseşte sau, după aprecierea Episcopului eparhial, nu este suficient, trebuie suplinită adevărata formare catolică a tuturor elevilor catolici.

Can. 638 - § 1. (cf 806 § 1) Episcopului eparhial îi revine dreptul de a face vizita canonică în toate şcolile catolice existente în eparhia sa, cu excepţia şcolilor care sunt deschise exclusiv pentru proprii elevi ai unui institut de viaţă consacrată de drept pontifical sau patriarhal, şi rămânând neschimbată în toate cazurile autonomia institutelor de viaţă consacrată privind conducerea şcolilor proprii.
         § 2. Acolo unde există mai mulţi Episcopi eparhiali, dreptul de a face vizita canonică îi revine celui care a întemeiat sau a aprobat şcoala, dacă nu se prevede altfel în statutele de întemeiere sau într-o convenţie specială făcută între ei.

Can. 639 - (cf 804 § 2) Profesorii, deoarece sunt principalii responsabili pentru ca şcoala catolică să poată duce la bun sfârşit scopurile şi iniţiativele, trebuie să fie eminenţi prin doctrină şi exemplari prin mărturia vieţii, să presteze opera de colaborare în primul rând cu părinţii dar şi cu celelalte şcoli.