Celebrarea nașterii Preasfintei Fecioare Maria cu prilejul hramului mănăstirii Maicii Domnului din Cluj

Eparhia de Cluj-Gherla

Vineri, 8 septembrie 2017, Biserica a celebrat marea Sărbătoare a Nașterii Maicii Domnului. Această zi reprezintă pentru surorile Congregației Surorilor Maicii Domnului (CMD) și Hramul Mănăstirii CMD din Cluj-Napoca, prilej de bucurie și comuniune în rugăciune.

Programul dedicat acestui moment semnificativ a cuprins seara dinaintea sărbătorii, joi, 7 septembrie, când în capela mănăstirii credincioșii au fost invitați, de către surori, la rugăciune – Vecernie, Paraclisul Maicii Domnului și Adorație Euharistică. Au fost prezenți, la acest timp de comuniune, Preasfinția Sa Florentin Crihălmeanu, pr. capelan Cristian David, pr. Ioan Pop din parohia Zorilor II, Cluj-Napoca, pr. Romulus Silaghi consilier pastoral, pr. Augustin și fr. Damian din Ordinul „Sf. Vasile cel Mare” (OSBM) precum și Surori OSBM.

imagine

Sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului de joi, 8 septembrie, zi însorită de bucurie pentru cei ce o cinstesc pe Preasfânta Fecioară Maria, a adus revărsare de haruri peste orașul Cluj-Napoca, prin pelerinajul pe jos făcut de Episcop, preoți, persoane consacrate și credincioși greco-catolici, la fel ca în anii precedenți, de la Catedrala episcopală „Schimbarea la față” (B-dul Eroilor nr. 10), până la Mănăstirea Maicii Domnului din cart. Gheorgheni (Str. Romul Ladea nr. 6). Episcopul eparhial și pelerinii au fost întâmpinați la mănăstire de Maica Teodorina, Superioară Generală și Maica Irina, Superioară locală și de pr. Cristian David.

Programul a continuat în curtea mănăstirii, prin celebrarea Sfintei Liturghii Arhierești de către PS Florentin. În cuvântul de învățătură, PS Florentin a pornit de la semnificația zilei de naștere, orice zi de naștere fiind prilej de sărbătorire, de evidențiere a faptului că „aparținem unei familii, unei genealogii”. La fel, „Maria apare în evanghelii pentru întâia oară la Matei, în cadrul așa numitei genealogii a lui Isus. Apare însă cu o notabilă diferență: dacă până atunci se repetă verbul «a generat» – la afirmația «Iacob a generat pe Iosif» se continuă cu o restricție: «Iosif, soțul Mariei din care s-a născut Isus, care se cheamă Cristos». Nu se mai continuă că acest verb, al generațiilor umane. Spre deosebire de aceste generații, doar la Maria se vorbește despre o linie paternă, dar se indică soția lui Iosif – Maria. Se vorbește de naștere. Maria este soția lui Iosif, Maria este Maica lui Isus, dar Iosif nu este tatăl lui Isus. Doar Maria este legată în mod natural, fizic, de Isus. Iosif este legat de Isus prin Maria și aici este frumoasă excepție: Dumnezeu a ales-o pe Maria, pentru a-l include pe Iosif într-o altă genealogie. Dacă Iosif dă genealogia umană, prin Maria de fapt intră în lume genealogia divină, genealogia spirituală a lui Dumnezeu, a fiilor lui Dumnezeu prin Fiul, Isus Cristos.”

„Dacă orice formă de viață presupune generarea pentru transmiterea vieții, Maria este frumoasă excepție aleasă de Dumnezeu pentru Fiul Său, este Cămara de aur, acea cameră pregătită de Dumnezeu, Camera de nuntă, care este, în același timp, camera de viețuire și de creștere a Cuvântului ce primește trup din trupul Mariei. Isus nu este generat și nici nu generează după firea umana. Aici, putem spune că se întrerupe o generație și începe o alta. Despre Isus, spune foarte frumos troparul: «este Cel născut din veșnicie, dintr-un tată fără de mamă iar pe pământ, dintr-o mamă fără de tată». Această excepție începută cu consimțământul Sfintei Fecioare Maria ne ajută să înțelegem că, prin Isus, Fiul Mariei și Fiul lui Dumnezeu, începe o nouă modalitate de transmitere a vieții, o modalitate supranaturală, pentru că, dacă fiecare om este rânduit la o naștere, o viață și o moarte, prin Maria cu Isus, șirul se întrerupe, iar prin moartea și Învierea Domnului nostru Isus Cristos, viața se transmite tuturor.”

imagine

„Iată de ce, acum, când sărbătorim ziua de intrare în neamul omenesc a Fecioarei Maria, o putem numi Izvorul Vieții, ușa raiului sau scara către Rai, căci, prin Maria, putem avea acces la viața divină, putem participa la viața lui Dumnezeu, devenim rude de sânge cu Dumnezeu, este sângele vărsat pe Cruce pentru păcatele noastre. (…) Prin acest sânge roditor vărsat pe pomul vieții, devenim cu toții membri ai Familiei lui Dumnezeu. Suntem cu toții părtași la aceeași familie creștină a Bisericii, prin botezul pe care l-am primit. De aceea, Preasfânta Fecioară Maria este numită cu adevărat Mama tuturor celor vii. Maria este acum noua Evă, aceea care ne dă apartenența la Familia divină. Înțelegem mai bine acum, cuvintele pe care Preasfânta Fecioară Maria le rostește în frumosul Imn de laudă numit «Magnificat»: «de-acum mă vor ferici toate generațiile, că mi-a făcut lucruri mari Cel Atotputernic al cărui nume este sfânt». Înțelegem mai bine și sensul sărbătorii zilei de naștere a Preasfintei Fecioare Maria, care dă un sens și vieții noastre: este sensul vieții, sensul mântuirii. De aceea, o numim cu bucurie și o invocăm ca Maica Vieții, Maica Bisericii, ca Izvor al mântuirii pentru noi toți și ne rugăm cu încredere Maicii noastre să ne mijlocească în continuare harul mântuirii.”

S-au unit în rugăciune preoții vicari eparhiali: pr. Călin Bot vicar general, pr. Anton Crișan vicar cu preoții, pr. Ioan Mătieș vicar cu laicii și pr. Traian Coste vicar judecătoresc, pr. Laurian Daboc protoegumen OSBM, pr. Henryk Urban superior local al Ordinului Iezuit, preoți consilieri eparhiali, protopopi și în jur de 30 de preoți parohi și viceparohi, cei mai mulți din protopopiatele Cluj I și Cluj II. Au participat și călugări OSBM, frați Iezuiți și Surori OSBM cu Maica Marcela superioară provincială, mulți tineri care, cu bucuria și elanul caracteristic vârstei au oferit și ajutor în organizarea evenimentului: tineri din ASTRU, un grup mare de tineri din Sângeorz-Băi, tinerii Cercetași ai munților. O prezență discretă, dar de mare valoare în plan spiritual a fost a membrelor Reuniunii Mariane, mai ales din parohiile Andrei Mureșanu, Mănăștur 1 Vest și Grigorescu. Credincioșii au venit cu sutele din oraș și împrejurimile Clujului, dar au fost și pelerini de la distanțe mai mari – amintim doar grupurile de credincioși din Frata, Aiton și Gherla. Răspunsurile liturgice și cântările la Sf. Împărtășanie au fost date de Corul Angeli și Corul Surorilor CMD dirijat de Monica Cerghizan, alături de care a fost și sr. Dominica CMD.

imagine

Au ajutat la celebrare studenți teologi, diaconi, subdiaconi, pe scurt, Biserica în frumusețea și diversitatea ei – cum menționa pr. capelan capelan în cuvântul de mulțumire – a fost reunită în jurul Sfintei Fecioare, în ziua nașterii ei, în bucurie și cântec. Pr. Cristian a mulțumit cu căldură tuturor participanților, precum și credincioșilor, tinerilor, Poliției, Jandarmeriei, Serviciului de Ambulanță Cluj, celor ce s-au implicat și au ajutat la celebrarea Hramului Mănăstirii într-un mod care să amintească de frumusețea și buna rânduială a Împărăției lui Dumnezeu.

S-a făcut și un schimb simbolic de daruri, la final, în semn de comuniune, după care, PS Florentin s-a alăturat mulțumirilor adresate, mulțumindu-i și pr. capelan pentru slujirea pe care o împlinește la mănăstire. Preasfinția Sa a adresat o mulțumire specială Surorilor CMD pentru activitatea de apostolat și caritate pe care o desfășoară, după carisma lor, pe teritoriul Eparhiei de Cluj-Gherla, ca și pe teritoriul altor Eparhii. Totodată, a reamintit darul cel mai mare al sărbătorii, invitând la recunoștință și mulțumire adusă lui Dumnezeu pentru acesta: „Cu bucurie, sărbătorind astăzi ziua de naștere a Preasfintei Fecioare Maria, am primit Trupul și Sângele lui Cristos”.

Pentru că 2017 este anul Jubileului aparițiilor Sfintei Fecioare de la Fatima – al cărui semn a fost și prezența, în curtea mănăstirii, a unei statui a Sfintei Fecioare binecuvântată adusă de la Fatima – Preasfinția Sa a invitat să se facă rugăciunile pentru primirea binecuvântărilor și a indulgenței legate de această mare aniversare din Biserica Catolică. Astfel s-a încheiat, sub razele generoase ale soarelui, un timp de har, izvor de binecuvântări pentru întreaga urbe clujeană și pentru Biserică.

imagine

Comentarii



Exprimaţi-vă opinia