Opinii (IV)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu VICTOR BÂRSAN, publicist: „Biserica Română Unită a fost desfiinţată în mod abuziv, în 1948, şi a intrat în legalitate după Revoluţie. Recent au apărut în presă relatări ale unor adevăruri privind chestiunea uniaţiei, care, după opinia autorului […]

Opinii (III)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu IRONIM MARŢIAN, doctor inginer, conferenţiar universitar: „Ce erau, de fapt, acele schituri şi mănăstiri după care plâng astăzi, cu lacrimi mari, pe care le-a distrus generalul comandant (Buccow, n.n.)?… cuiburi şi adăposturi pentru tot felul de călugări […]

Opinii (II)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu TEODOR TANCO, scriitor şi publicist. Doctor în drept: „Nicolae Bălan… în 14 februarie 1920, cu unanimitate de voturi a fost ales Mitropolit al Bisericii ortodoxe a Ardealului… Lucrând… şi pentru unirea Bisericilor române, ortodoxă şi greco-catolică, făcând […]

Capitolul IX. Unirea cu Roma (II)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu EPISCOPII TEOFIL SEREMI (1692-1697) şi ATANASIE ANGHEL (1698-1713) Ales grabnic, cu acordul calvinilor, Atanasie Anghel, preot, originar din Bobâlna, jud. Hunedoara, fiul preotului de acolo, la 28 ianuarie 1698 a fost hirotonit episcop la Bucureşti, de unde […]

Capitolul XII. Mitropolia Română Unită de Alba lulia şi Făgăraş (II)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu MITROPOLITUL ALEXANDRU NICOLESCU (1935-1941). Sinodul electoral pentru alegerea noului mitropolit a fost convocat pentru data de 7 mai 1935. Rezultatul a fost următorul: Alexandru Nicolescu, episcopul Lugojului, a obţinut 48 de voturi; Iuliu Hossu, episcopul de Cluj-Gherla, […]

Capitolul XXI. Biserica Română Unită după Revoluţia din Decembrie 1989 (II)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu EPISCOPUL VASILE HOSSU AL EPARHIEI ORADEA. S-a născut la 17 mai 1919, în oraşul Carei, al cincilea copil în familia numeroasă a unui funcţionar poştal, originar din Pişcolţ, judeţul Satu Mare. Mama, pe nume Iuliana născută Buteanu, […]

Capitolul X. Greutăţile începutului. Reacţiile împotriva Unirii (II)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu EPISCOPUL INOCHENTIE MICU CLAIN (1732-1751). La data de 4 iunie 1728, pentru ocuparea scaunului rămas vacant prin moartea Episcopului Ioan Giurgiu Patachi, au fost propuşi trei candidaţi: în locul 1 Iosif Hodermarszki, vicar rutean greco-catolic la Muncaci, […]

Capitolul X. Greutăţile începutului. Reacţiile împotriva Unirii

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Fiecare din părţi a căutat să-şi asigure roadele uinirii. Catolicii au pretins garanţii pentru păstrarea integrală a credinţei, iar preoţimea română, în frunte cu episcopul Atanasie, dorea să fie din nou confirmate drepturile, libertăţile şi privilegiile promise […]

Capitolul XXI. Biserica Română Unită după Revoluţia din Decembrie 1989

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Deşi în ultimii ani ai dictaturii comuniste, persecutarea Bisericii Române Unite se transformase în toleranţă, nemaifiind urmărite ca înainte serviciile religioase clandestine, totuşi, oficial, cultul greco-catolic a fost menţinut în continuare în ilegalitate. Locuinţele preoţilor greco-catolici, în […]

Prefaţă

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Preocupat, încă din liceu, de cauzele şi consecinţele dezbinării religioase a românilor din Transilvania în "uniţi" şi "neuniţi", sau "greco-catolici" şi "greco-orientali" -, cum li se spunea ortodocşilor pe atunci – am citit tot ce mi-a căzut […]

Capitolul XI. Episcopia Română Unită de Oradea

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu EPISCOPUL AUXILIAR MELETIE COVACI (1748-1770). Prima organizare bisericească, după unirea de la 1700 a românilor greco-catolici din părţile bihorene, a avut loc sub episcopul latin al eparhiei Oradea, Emeric Csáky (1702-1723), care l-a numit pe canonicul său, […]

Capitolul XXII. Biserica Română Unită din Diasporă

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu DIECEZA ROMÂNĂ CATOLICĂ DE RIT BIZANTIN DIN AMERICA „Grupul etnic de origine română din Statele Unite ale Americii, din datele istorice şi investigaţiile cele mai recente, se constată că este format, în cea mai mare parte, din […]

Introducere

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu După revoluţie şi abrogarea, la 30 decembrie 1989, a decretului de sorginte stalinisto-comunistă, nr.358 din 1 decembrie 1948, de desfiinţare a Bisericii Române Unite, revenirea în legalitate i-a adus acesteia posibilitatea ieşirii din catacombe şi libertatea de […]

Capitolul XII. Mitropolia Română Unită de Alba lulia şi Făgăraş

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu RESTAURAREA MITROPOLIEI DE ALBA IULIA. Una dintre cererile Adunării Naţionale din 3/15 mai 1848 de pe Câmpia Libertăţii de la Blaj a fost restaurarea vechii mitropolii româneşti de la Alba Iulia. În actul de unire de la […]

Concluzii

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Ceea ce s-a întâmplat cu Biserica Română Unită între anii 1948-1989, cu ierarhii ei, întemniţaţi cu toţii – şapte din doisprezece aflându-şi acolo sfârşitul -, cu clerul şi credincioşii, o ştie o lume întreagă, afară doar de […]

Capitolul I. Creştinarea românilor

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu "Unii istorici bisericeşti au căutat, din prejudecată confesională, să demonstreze că, deşi de limbă latină, românii au fost, dacă nu din capul locului, atunci de foarte devreme, sub jurisdicţia legitimă a Constantinopolului grecesc. Nu credem că aşa […]

Capitolul XII. Episcopiile sufragane ale Mitropoliei Române Unite. Episcopia de Oradea

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu EPISCOPUL IOSIF POP SILAGI (1863-1873). După moartea episcopului Vasile Erdeli sub păstorirea căruia eparhia de Oradea a fost scoasă de sub jurusdicţia Arhiepiscopiei de Strigoniu şi a devenit sufragană a Mitropoliei Române Unite, a fost numit episcop […]

Istorie

Cartea de faţă intitulată sugestiv „Catolicism şi Ortodoxie românească”, o succintă istorie a Bisericii Române Unite, interpretează faptul istoric pe bază de documente şi elucidează probleme până acum necunoscute sau tendenţios prezentate. În ea cititorul se va regăsi pe sine însuşi în multe din strădaniile şi izbânzile străbunilor noştri. Se va convinge de aportul adus […]

Opinii

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu În paginile ce urmează dăm opiniile câtorva istorici, oameni de cultură şi publicişti contemporani, atât greco-catolici cât şi ortodocşi care, după Revoluţia din decembrie 1989, fie că au intervenit cu analiza fenomenului religios, bisericesc, din România din […]

Capitolul II. Cezarpopismul. Fatalul destin al istoriei

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu În anul 292, împăratul Diocleţian a împărţit Imperiul roman în 4 prefecturi: Italia, Galia, Illyric şi Orient, împărţite în 12 dieceze şi 101 provincii care, sub Constantin cel Mare, se vor ridica la 14 dieceze şi 117 […]

Capitolul XIV. Episcopia de Gherla şi de Cluj-Gherla

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu SCURT ISTORIC. La 1700, odată cu unirea Bisericii româneşti din Transilvania cu Biserica Romei, puţinii români existenţi la Gherla nu aveau biserică. Unii frecventau biserica din Nicula, alţii pe cea din Băiţa sau din Mintiu. După ce […]

Încheiere

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu În încheiere, pentru ca cititorii să tragă ultimele concluzii asupra valorii declaraţiilor festiviste, făcute la fiecare pas de exponenţii hiperzeloşi ai confesionalismului Ortodoxiei româneşti, anticatolice şi antilatine, monopolizând patriotismul în mod cu totul exclusivist, dăm câteva extrase […]

Capitolul III. Unitatea credinţei în diversitatea riturilor. Slavizarea cultului prin bulgari

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Mărturisim, din capul locului, că nu urmărim sub nici o formă diminuarea valorii şi măreţiei ritului slavo-bizantin care, egal cu celelalte rituri creştine, a exprimat şi a servit, la fel, aceeaşi credinţă a Bisericii lui Hristos – […]

Capitolul XV. Episcopia Lugojului

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu SCURT ISTORIC. Situaţia Bisericii Române Unite în Episcopia Lugojului a fost cu totul deosebită de a celorlalte eparhii. Unirea cu Roma, încheiată de românii din Transilvania după tratativele purtate începând din 1693 şi încununate prin hotărîrile din […]

Addenda

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu RETROCEDAREA CATEDRALEI DIN BLAJ Lucrarea de faţă a fost terminată, dactilografiată şi pregătită de tipar, când au intervenit în viaţa Bisericii Române Unite două evenimente, care nu pot rămâne neconsemnate până la o nouă ediţie. Este vorba […]

Capitolul IV. Marea schismă din 1054

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Schisma dintre cele două mari ramuri ale Bisericii creştine, răsăriteană şi apuseană, prin proporţiile care le-a luat şi consecinţele care au urmat, a fost cea mai mare tragedie medievală, după părerea unor istorici mai tragică şi mai […]

Capitolul XVI. Episcopia Maramureşului

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu SCURT ISTORIC. Încă la 1850, în discuţiile purtate odată cu restaurarea mitropoliei româneşti din Transilvania şi înfiinţarea a două noi episcopii la Lugoj şi Gherla, când a fost vorba de stabilirea reşedinţelor eparhiale, pentru episcopia Lugojului nu […]

Abrevieri

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu idem = acelaşi autor ibidem = în acelaşi loc, în pasajul, capitolul sau lucrarea citată urm, sq = pagina sau paginile următoare p. = pagina pp. = paginile (s.n.) = sublinierea noastră (n.n.) = nota noastră CS […]

Capitolul VI. Disputa între Apus şi Răsărit pentru a-şi apropia românii, de la schismă pînă la Sinodul de la Ferrara-Florenţa

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Foarte bine sesizează N. Şerban Tanaşoca, tânărul istoric bucureştean, că mai bine de trei secole tulburi, urmate după marea schismă, n-au avut câştig de cauză nici una dintre cele două mari ramuri ale Bisericii creştine, occidentală şi […]

Capitolul XVII. Activitatea naţională şi culturală a Bisericii Române Unite şi a fiilor ei

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu În faţa valului de insulte şi ocări aruncate asupra catolicismului şi cu deosebire asupra Bisericii Române Unite, prin care mai recent unii, în pofida realităţilor istorice, caută să inoculeze în sufletele credincioşilor neinformaţi şi, îndeosebi, ale tineretului […]

Note

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu 1. E vorba de Pr. prof. Ioan Coman în Scriitori Bisericeşti – Epoca străromână, Edit. Instit. Biblic şi de Misiune al Bis. Ort. Române, Bucureşti 1979. 2. Nicolae Şerban Tanaşoca, Cât de bizantină este civilizaţia românească în […]

Capitolul VII. Sinodul de la Ferrara-Florenţa şi românii (1438-1439)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Împăratul bizantin Manuil II (1391-1425) îi spune, pe patul de moarte, fiului şi moştenitorului său la tron, Ioan VIII Paleologul, în prezenţa generalului Phrantzes, care ne-a şi păstrat aceste cuvinte: "Fiul meu, noi, cunoscând bine sentimentele necredincioşilor […]

Capitolul XVIII. Biserica Română Unită în afara legii

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu De la 5 iunie 1941, dată la care a încetat din viaţă mitropolitul Alexandru Nicolescu, Biserica Română Unită nu a mai avut conducător cu depline drepturi canonice, mitropolit, aproape jumătate de secol, până la numirea în 1990 […]

Capitolul V. Urmările schismei

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Cea dintâi şi cea mai tragică urmare a fost însăşi separaţia celor două mari ramuri ale Bisericii creştine. Evenimentele istorice următoare, în loc să o atenueze, au adâncit-o. Astfel, cruciadele, în loc să contribuie la apropierea dintre […]

Capitolul VIII. Reforma religioasă şi românii din Transilvania

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Înainte de 1517, data declanşării Reformei religioase de către Martin Luther, cele trei naţiuni privilegiate din Transilvania, ungurii, saşii şi secuii, au fost catolice. Rapida răspândire a Reformei între etniile acestea a favorizat-o sistemul medieval, pătruns cu […]

Capitolul XIX. Statutul de organizare a Bisericii Catolice

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Prin decretul lege nr. 177/1948, Guvernul a stabilit că toate cultele religioase din ţară vor putea funcţiona legal numai în baza unui statut de organizare aprobat. Proiectul de statut urma să fie întocmit de către cultul religios […]

Catolicism şi Ortodoxie românească

Catolicism şi Ortodoxie românească.Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Cuprins Cuvântul Cardinalului Dr. Alexandru Todea Prefaţă Introducere Capitolul I Creştinarea românilor Capitolul II Cezarpopismul. Fatalul destin al istoriei Capitolul III Unitatea credinţei în diversitatea riturilor. Slavizarea cultului prin bulgari Capitolul IV Marea schismă din 1054 Capitolul V Urmările […]

Capitolul IX. Unirea cu Roma

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu EPISCOPII TEOFIL SEREMI (1692-1697) şi ATANASIE ANGHEL (1698-1713) La 26 iunie 1686, prin tratatul de la Viena, Transilvania a acceptat protecţia Casei de Habsburg, iar împăratul recunoaşte pe principele calvin Apafi. În primăvara anului 1688, când reprezentanţii […]

Capitolul XX. Persecuţia

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu E dureros, dar trebuie să arătăm că Ortodoxia românească a continuat colaborarea cu stăpânirea fără de Dumnezeu, participând activ la persecuţia declanşată împotriva Bisericii Române Unite. Aşa cum a vizitat patriarhul Justinian Marina pe episcopii uniţi la […]

Cuvântul Cardinalului Dr. Alexandru Todea

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Preaiubiţi cititori, Este un fapt bine cunoscut şi deplin afirmat de istorici, că poporul român s-a născut creştin. În geneza sa neamul românesc a îngemănat în mod fericit şi armonios daco-latinitatea şi creştinismul, dimensiuni simbiotice a căror […]

Addenda (III)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu MITROPOLITUL ALEXANDRU TODEA A FOST PROMOVAT CARDINAL La constituirea noului Consiliu al Secretariatului General al Sinodului format din 15 membri, 12 aleşi – câte trei din fiecare continent – iar trei numiţi de Papa, Sfântul Părinte Ioan […]

Capitolul XIV. Episcopia de Gherla şi de Cluj-Gherla (II)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu EPISCOPUL VASILE HOSSU (1912-1916). S-a născut la 30 ianuarie 1866 în Târgu Mureş, din părinţii Vasile Hossu, protopop districtual şi Maria născ. Sebeni. A fost văr primar cu Ioan Hossu, preotul din Milaş, tatăl episcopului cardinal Iuliu […]

Addenda (II)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu REACŢII LA PREDAREA ŞI PRELUAREA CATEDRALEI. Anunţată Episcopia Ortodoxă de Alba Iulia a dat comunicatul de care am amintit la început, că „Un grup de greco-catolici în frunte cu Mitropolitul Alexandru Todea a ocupat cu forţa biserica […]

Capitolul X. Greutăţile începutului. Reacţiile împotriva Unirii (III)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu EPISCOPUL GRIGORE MAIOR (1773-1782). S-a născut în anul 1715. A fost fiul preotului român unit din Sărvad, comitatul Solnocului de Mijloc, azi în judeţul Satu Mare. Numele de botez i-a fost Gavrilă, iar Grigore e cel primit […]

Capitolul XX. Persecuţia (II)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu La propunerea ternarului de conducere al eparhiei de Cluj-Gherla şi cu aprobarea chiriarhului titular dr. Iuliu Hossu, încarcerat la Căldăruşani, preot prof. dr. S.A. Prunduş, provicar general episcopal I, a solicitat o audienţă Patriarhului Bisericii Ortodoxe Române, […]

Capitolul XX. Persecuţia (III)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu Din păcate, alegerea a ridicat şi unele – e drept foarte puţine – glasuri ale preoţimii unite din diasporă, împotriva reorganizării Bisericii, pe motivul că trebuia aşteptat până la normalizarea vremurilor, când se va putea aplica regulamentul […]

Capitolul XVII. Activitatea naţională şi culturală a Bisericii Române Unite şi a fiilor ei (II)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu În schimb, în acest timp, uniţii vor dispune de o reţea de şcoli superioare şi medii, seminarii teologice, licee şi şcoli pedagogice – preparandii – în mai multe centre. Astfel, pe lângă avântul ce l-au luat din […]

Capitolul XVIII. Biserica Română Unită în afara legii (II)

din Catolicism şi Ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite pr. Silvestru Augustin Prunduş şi Clemente Plaianu La adunarea din sala de gimnastică a Liceului „G. Bariţiu” lucrurile au mers „strună” toate fiind anticipat pregătite; „revenirea” fiind dinainte hotărîtă, e semnată de cei 36 „preoţi” şi „protopopi” în loc de 38 câţi au fost […]